Van Hels gate tot bumpy road - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van Jos Essen - WaarBenJij.nu Van Hels gate tot bumpy road - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van Jos Essen - WaarBenJij.nu

Van Hels gate tot bumpy road

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 Mei 2017 | Tanzania, Bagamoyo

Vandaag liep de wekker weer af om 06.10 uur. Wie zegt dat dit een vakantie is?
Even een indruk van onze kamer deze nacht: een twee-en een een persoons bed, met een grote klamboe met allerlei ruches. Een wc wasbakje op de kamer is onze wasbak, met een kraantje waar je handen nauwelijks onder passen en een dun straaltje water. De douche is een kleine, langwerpige ruimte met op het einde het toilet. Het toiletpapier hangt boven de stortbak. Je moet erg lenig zijn om het te pakken. De douchekop hangt tussen het toilet en de deur. Na het douchen konden we zwemmen in de douche!
Na het ontbijt zijn we vertrokken. Onderweg kwamen we veel kassen tegen waar rozen worden gekweekt door Nederlandse kwekers.
Dit zou een actieve morgen worden. We gaan eerst 8 km fietsen, dan een uur wandelen en dan weer 8 km terug fietsen in Hells Gate Park.
Iedereen kreeg een mountainbike en na wat uitproberen gingen we op weg. Bij Jos zakte het zadel telkens naar beneden en sommigen van ons hadden problemen met schakelen.
We moesten naar de ingang fietsen, maar dat viel tegen! Het ging bergop en de weg was op een Afrikaanse manier geasfalteerd: stenen, kuilen en zand. Bij de ingang leken we wel een stel astma patiënten!
Toch maar even doorzetten. Een gids ging mee met ons. Wat was dat een prachtige rit!! Tijdens het fietsen kwamen we veel dieren tegen. Kun je je voorstellen dat de zebra's twee meter van ons vandaan stonden? Geweldig. Ook kwamen we veel wilde zwijnen, dik diks, enkele jakhalzen en twee giraffen tegen. En wij er maar tussendoor fietsen. Wat een ervaring.
Na het fietsen gingen we een uur wandelen. Eerst moesten we een stuk afdalen via kleine rotspaadjes. We kwamen in een canyon terecht en liepen daar op de bodem. Als het veel regent loopt hier veel water in. Onze gids hield het weer goed in de gaten, want je wilt hier niet lopen als het begint te regenen.
Het valt ons telkens weer op dat elke gids die wij hebben gehad, zeer verantwoordelijk bezig zijn. Ze nemen geen enkel risico.
In de canyon waren ook wat hot springs. Wat was dat water heet. Hier was ook de speelfilm Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen.
Na een stevige wandeling weer op de fiets terug. Ook nu weer tussen de dieren door. Het begon al behoorlijk warm te worden. Terug bij de ingang moesten we nog het stukje fietsen dat in het begin zo moeizaam ging. Nu hoefden we helemaal niet te fietsen en konden hard naar beneden. Na afloop begrepen we wel waarom het bij de start zo moeizaam ging!
Moe maar voldaan gingen we op weg naar de Masa Mara. Eerst nog een koffiepauze. Stanley ging intussen zijn accu vervangen want de auto had problemen met starten. Na een zeer lange pauze moesten we "kort" rijden naar een restaurant waar we gingen lunchen. Dit "korte rijden" duurt hier al gauw een uur. Maar ook dit went.
Na een lekkere pannenkoeken lunch weer op weg.
In Kenia valt het op dat hier weinig vrouwen in de traditionele kleding lopen. Het is hier veel moderner. Veel vrouwen hebben pruiken op of extensions in de haren. En de nagels strak in de lak.
Hier lopen veel karren met ezels ervoor. Veel ezels en schapen staan langs de wegen te grazen, terwijl we in Tanzania juist veel geiten zagen. Hier helemaal niet.
Langs de weg ligt veel zwerfvuil. Van recyclen hebben ze hier nog nooit gehoord.
De laatste 70 km moesten we over een moeilijke weg. Stanley noemt dit The Bumpy Road. Tevens gaf hij aan dat we een " free massage" kregen. Dat hebben we geweten! De zadelpijn moest nog opkomen en dan nu deze weg. Maar aan alles komt een eind, ook aan deze weg. We kwamen in ons laatste verblijf aan en zagen een tentenkamp. We verblijven allemaal in een tent, met een douche en toilet. In het midden is een grote ruimte die dient als eetkamer.
Er is in dit verblijf geen stroom. Om 18.30 uur gaat de generator aan. Iedereen komt dan zijn of haar telefoon opladen. Internet is niet aanwezig. Lekker rustig. De blog kunnen we via Stanley versturen.
Na een eenvoudige maaltijd zijn we om 21.00 uur naar onze tent gegaan. Om 22.00 uur gaat de stroom uit. Lekker slapen midden in de natuur! En dromen over de safari van morgen!

• 04 Mei 2017 - 18:31

De Blaauwtjes:

Wat een leuk verhaal weer. Hebben jullie nog vakantie na deze reis? Volgens ons zijn jullie helemaal op als jullie terug komen. Jullie hebben zoveel gedaan zowel lichaam als geestelijk, al die indrukken. Geniet er nog van

• 04 Mei 2017 - 19:23

Jillin:

Ik heb het hele verhaal met een grote glimlach op mijn gezicht gelezen. Wauw, wat een mooi verhaal alweer! Wat lijkt me dat super om tussen de wilde dieren en het mooie landschap van Kenia te mogen fietsen...! Jaa Jos, 'n mountainbike is toch even iets anders dan een elektrische fiets, vooral in dat klimaat ;)!

Ik ben benieuwd wat jullie weer gaan zien tijdens de safari, heel veel plezier en houdt jullie ogen goed open!