Zon, zee en tropische regen...... - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van Jos Essen - WaarBenJij.nu Zon, zee en tropische regen...... - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van Jos Essen - WaarBenJij.nu

Zon, zee en tropische regen......

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 April 2017 | Tanzania, Bagamoyo

Vandaag is het mijn beurt om het blog te schrijven. Dus het zal niet zo’n fraaie bloemlezing worden als mijn reisgenoten hebben geproduceerd. Ik ben wat dat betreft wat korter en zakelijker.
Gisteren was onze reisdag van Mikumi via Dar es Salaam naar Bagamoyo. ’s Morgens om 7 uur zouden we vertrekken. Dus vroeg op. Na een goed ontbijt zijn we ongeveer om 7 uur in de bus gestapt. Toen moesten nog een paar plooitjes worden glad gestreken tussen de chauffeur en Fathili. Fathili had blijkbaar niet aangegeven dat de reis via het vliegveld in Dar es Salaam moest gaan. Dat betekende dat de reis voor de chauffeur een aantal uren langer zou zijn. Tanzaniaanse shillings doen wonderen. Dus om 8 uur vertrokken we vol goede moed naar Dar es Salaam. Onderweg zijn we een aantal keren aangehouden door de Tanzanianse politie. Ook deze plooitjes zijn met shillings glad gestreken.
Na ongeveer 4 uur rijden hebben we een koffiestop gemaakt. Na een half uur hebben we de reis weer opgepakt om, om ongeveer 16 uur bij het hotel van Sabina in Dar es Salaam te arriveren. Ook daar hebben we koffie gedronken en zijn vervolgens, nadat we van Sabine afscheid hebben genomen, begonnen aan het laatste stuk van de reis. Dit stukje duurde nog 2 en een half uur. Tot ongeveer 18:30 uur was het licht. Van Dar tot Bagamoyo was een groot deel van de weg omzoomd door markten. Overal stalletjes en gezellige drukte. Je zag van alles. Bijvoorbeeld koeien op de middenberm.
Om 19:00 uur kwamen we aan bij de receptie van onze lodge, de Travelers lodge. Nadat we bij de receptie de sleutels hebben gekregen, zijn we met de bus naar de respectievelijke huisjes gebracht. Voor aankomst bij de huisjes parkeerde onze chauffeur zijn bus eerst nog tegen een boom. Helaas was de boom sterker. Schade is een kapot knipperlicht en een deukje. Ook dit probleempje is opgelost. Dit keer zonder shillings. Koffers uit de bus gehaald en in de huisjes gezet. Vervolgens hebben we ons opgefrist en zijn gaan eten in het restaurant. Het was zo donker, dat we zaklampen moesten gebruiken om de weg naar het restaurant te vinden. Na een goede en gezellige maaltijd hebben we rond 22 uur onze bedjes opgezocht.

Vandaag hebben we een stranddag in Bagamoyo gepland. Na het ontbijt zijn we over het strand gaan wandelen. Het was eb. De vissersbootjes liggen op het droge strand te wachten op vloed. In de tussentijd zijn de vissers de netten aan het controleren en repareren. Hoe korter we bij de haven komen des te penetranter is de visgeur. Ook in de haven liggen een aantal bootjes op het droge. Op het strand begint al de zeer levendige vismarkt. Her en der wordt vis gebakken/gebarbecued. Vanuit de vismarkt zijn we het stadje ingelopen. In de smalle straatjes zijn de nodige winkeltjes, die met name op onze dames een grote aantrekkingskracht hebben. Er wordt echter niets gekocht, want Jos heeft ons een grote hal met veel kunst in het vooruitzicht gesteld. Daar is het de bedoeling dat er gehandeld wordt. Na eerst een aanslag te hebben gepleegd op de plaatselijke pinautomaat zijn we naar deze hal gegaan. En inderdaad veel kunst. Van Tanzaniaanse schilderkunst tot de bekende Afrikaanse beeldjes is daar uitgestald. De kunstenaars brengen daar zelf hun producten aan de man.
Bedoeling is dat de vraagprijs via onderhandeling wordt teruggebracht naar 40/50 percent van de vraagprijs. Leuk spel. Ook gewaardeerd door de kunstenaars. Ieder lid van de groep heeft het e.e.a. gekocht.
Tijdens ons bezoek aan deze hal begon het stevig te regenen. Ook in de hal regent het stevig. Het dak is zo lek als een mandje. In een mum van tijd zijn de straten van Bagamoyo veranderd in grote modderpoelen. Dus hebben we besloten niet terug te lopen, maar gebruik te maken van bajajis.
Bij onze lodge aangekomen hebben we allemaal een soepje gegeten en besloten op de terrasjes (overdekt) van onze huisjes te genieten van een rustige middag. De Travelers lodge ligt direct aan de Indische oceaan te midden van vele tropische bomen. Je moet oppassen dat de kokosnoten noten niet op jet hoofd vallen zoveel hangen er aan. Eigenlijke was de bedoeling van deze dag te genieten van zon, zee en strand. Uiteindelijk is het geworden, shoppen, lezen en genieten van de Tanzaniaanse regen en temperatuur (ongeveer 27 graden).
Nu nog even wachten op onze chauffeur voor de komende week, hij heet Stanley. Morgen horen jullie meer hierover. Komt hij of komt hij niet?

• 29 April 2017 - 20:59

Sabina:

Lieve vrienden ...... hier ben ik!!

Jullie hebben mij gevraagd te reageren op de blog(s) zo snel als ik thuis zou zijn! É voila.
    (Ik schrijf dus nu eigenlijk iedere dag een blog).

Na meer dan 30 uur reizen, de busreis die we nog samen vanaf Mikumi hebben gedaan, mee gerekend,ben ik terug in het frisse kikkerlandje.
    Het is een beetje gek, lezen wat jullie beleefd hebben, terwijl ik ondertussen op het noordelijk half rond ben!
    Jullie hebben nu echt vakantie-dingetjes gedaan. Heerlijk toch om vanaf je eigen terras, kijkend over de oceaan te zitten mijmeren, je boek eindelijk lezen, daar hadden we in Mikumi geen tijd voor.
    Het is beslist vannacht droog geweest, omdat jullie vanmorgen zo'n lekkere bui hebben gehad.
    Slaap allemaal lekker, tot morgen!

• 30 April 2017 - 10:07

De Van Essentjes Uit Kirchroa:

Hallo allemaal,

Wat een geweldige verhalen allemaal. Belevenissen die jullie nooit zullen vergeten en waar jullie nog lang op kunnen teren.
    Vandaag de eerste "warme" dag van de meivakantie in ons koude kikkerlandje.
    Verder is hier alles goed.

Wij wensen jullie nog heel veel plezier bij het laatste stuk van jullie reis. Geniet ervan en wij wachten vol spanning af of Stanley is komen opdagen.

• 30 April 2017 - 17:59

Coby:

Nou Bert, ik ken je verder niet maar er was niks mis met je verslag hoor, het doet niet onder voor de eerdere verslagen ;-)

• 30 April 2017 - 18:38

Marlies Jennekens:

Heerlijk om mee te mogen genieten van jullie reisverhaal, en belevenissen.
    Bert je verhaal is super.

Marlies.

• 01 Mei 2017 - 20:17

Gemma:

Hoi hoi,....
    Niet iedereen een van deze groep weet wie ik ben.
    Maar Roos en Martin, ...... leuk om zo jullie reis te volgen.

Eindelijk had ik nu de tijd om even jullie avonturen te lezen.
    Tja dat is nu eenmaal zo als je gepensioneerd bent heb je niet meer zoveel tijd ;-)

Als ik het goed begrijp begint nu de relax periode?
    Geniet er nu dubbel van .
    Jullie hebben het verdiend.