The big five...... - Reisverslag uit Talek, Myanmar van Jos Essen - WaarBenJij.nu The big five...... - Reisverslag uit Talek, Myanmar van Jos Essen - WaarBenJij.nu

The big five......

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 Mei 2017 | Myanmar, Talek

Afgelopen nacht wat onrustig geslapen. We hoorden allerlei vreemde geluiden ( bavianen die ruzie hadden? ) Maar we hoefden we niet bang te zijn . De Maasai zat bij een vuurtje om op ons te letten en zouden ons beschermen. Wel even opletten als we in de ochtend de tent open zouden maken dat er geen aap voor de deur zou staan. Zo en dus vandaag heerlijk uitslapen. Helaas.......om 5.30 uur startte de generator en het licht sprong aan. Grgrgr. Toch nog even proberen te slapen. Want vandaag hoefden we pas !!!! om 7.30 te ontbijten. Om 8 uur stond Stanley weer klaar om ons een superdag te laten beleven. Zo bleek achteraf. 200 km over de Maasai mara. Wat een belevenis. Maar eerst moesten er kaartjes gekocht worden bij de entree en zoals gewoonlijk: op het moment dat je met de bus stil staat, komen de vrouwen als bijen op een pot honing op je af om van alles te verkopen. Doeken,sieraden, beestjes enz. En dan hebben wij 2 keuzes:of alle raampjes sluiten of gaan afdingen. En dat laatste wilden Bert en Marijke nog wel eens proberen. En ja hoor uiteindelijk hadden ze 3 giraffes gekocht. Maar daarna kwamen de doeken via het dak naar binnen. En zelfs de poppen kwamen via het dak naar binnen. Het leek wel een poppenkastverhaal. " Help help Stanley waar blijf je " dachten wij. En gelukkig daar gingen wij op weg: op zoek naar de dieren. En we hoefden niet lang te wachten, want daar kwamen ze: de gnoes, bavianen, impala's en de hyena's. Maar ook de cheetah kregen we voor onze ogen. We kregen uitgebreid uitleg over alle dieren. Opeens kreeg Stanley via zijn verbindingsradio een bericht. Hij zei niets maar hij reed richting een paar andere auto's. Pffff : Trafficjam. En daar zagen we een luipaard in de boom. WAUW We werden er helemaal stil van. Het is echt een luierik, zoals hij daar met zijn poten om de tak heen lag. Helaas kunnen we nu op dit moment nog geen foto's er bij zetten in de blog, want we hebben geen internet hier. Af en toe mogen we even wat lenen van Stanley. Alweer eentje van de "big five" .
En dan weer verder. Nu veranderd het landschap van laag naar hoog gras. En want zien we dan: olifanten. 3 stuks. Ooooohhhhhh neeeeee er loopt nog een kleintje door het hoge gras. Weer zoiets moois.
Dan zien we weer een paar "toppies" Ook stokstaartjes zien we voor ons verschijnen.
En dan..... In de verte 8 giraffen. Ook hier weer heel veel uitleg van Stanley over de Masai giraffen. Inmiddels rijden we richting de mara rivier. Maar eerst nog even koffie drinken op de grens van Kenia en Tanzania. Ook daar even een "Bush plaspauze". Het gras was niet 2 kondjes hoog maar 2 schouders hoog. Dus geen probleem voor ons.
Rijdend richting de rivier kwam er een olifanten familie op ons pad. Stanley zette de motor uit en nu maar kijken wie er aan de kant gaat. Poe poe gelukkig gingen zij aan de kant.
En dan gaan we weer verder. Regelmatig worden we van links naar rechts " gegooid". Vooral de mensen die achterin zaten vlogen soms omhoog met hun hoofd richting dak. En riepen dan: " au,ooohhhhh" waarop Stanley zegt: " sorry".
Ook slaan de stenen regelmatig tegen de onderkant van de auto. En Stanley reageert dan met: " Hakuna Matata" (allus kump good). Gelukkig zit er een extra bodemplaat onder de auto. Ik moet er niet aan denken dat wij dat met onze auto's moeten doen.
Nu komen we bij 2 mannetjes leeuwen. Onze dag kan niet meer stuk. Stanley geeft gas, een leeuw beweegt zijn hoofd en gaat dan weer liggen. Op dat moment kunnen wij weer even fotograferen.
En dan komen we bij de rivier" de mare". Daar zien we één krokodil en heel veel hippo's. Dan is het tijd voor de lunch.
Bij een boom dekens op de grond gelegd en genoten van een heerlijke lunch.
Richting "huis" komen we een olifantenfamilie tegen, waarvan het kleintje steeds beschermd wordt. Mooi om te zien.
En dan komt er weer een bericht binnen dat er iets heel speciaals is te zien. Leeuwinnen!!!!
Maar door het hoge gras zien we ze niet. We hebben heel wat rondjes gereden (wedstrijd: wie heeft ze als eerste gespot? ) Maar helaas, niet gevonden.
Dan nog op zoek naar de neushoorn.
Maar dan blijft de auto vast hangen. Iedereen eruit, mannen achterop de bumper en dan even gas geven. En de auto gaat gelukkig weer vooruit. Dan moeten wij door een klein plasje lopen, maar gelukkig tilde Martin mij erover heen. Dus ik had geen natte voeten. Martin wel pijn aan zijn rug. Bert en Martin hadden nu even de tijd om te plassen. En daarna gingen we weer verder.
Neushoorn niet meer gesignaleerd maar we hebben een super dag gehad.
Deze vakantie hebben we de BIG FIVE gezien.
Mijn vakantiereis kan echt niet meer stuk. Zoveel gezien, zoveel mee gemaakt.
Wat is het hier toch mooi qua natuur.
Ook al ben ik in 2010 in Tanzania geweest, dit was weer zo'n mooie ervaring.
En ook een hele gezellige groep.
Daarnet heerlijk gegeten en onze laatste nacht in Kenia gaat zo direct in.
Dank aan Stanley maar ook aan Jos die hier toch heel veel tijd aan heeft besteed.
Dit was mijn laatste blog, morgen krijgen jullie als er internet is nog een verslag van onze laatste reisdag en dan tot slot komt er nog een "vakantie-eindverslag" . Dus blijf kijken en reageren op onze blog. En dan komen er ook nog foto's en filmpjes.

• 05 Mei 2017 - 10:40

Sabina:

wouwwww .... wat een verhalen....wat een avontuur..... en wat geweldig dat jullie zoveel dieren hebben gespot! SUPER!!!
    Pas maar op dat jullie niet "verslaafd" geraken aan Afrika. Het is besmettelijk :-)

Jullie zijn nu onderweg naar Nairobi.
    Misschien dat er Wi-Fi op het vliegveld is:

" een hele goede vlucht terug,
    welkom terug in het kikkerlandje."

Een dikke knuffel voor jullie.
    Het weer zou zaterdag een beetje zonnig zijn!!

• 05 Mei 2017 - 11:32

To Fuhren:

Nou dat was toch wel weer een supermooie dag en een supermooie blog. Prachtig om te lezen en het zo mee te beleven!
    Een mooie afsluiting ook van jullie fantastische Afrika-reis.

Het zal thuis wel weer even wennen zijn. Dat wordt aanpassen geblazen. Weer helemaal in het gareel en zonder deze geweldige natuur en "beestenboel"

Ook heel erg bedankt voor de mooie en uitgebreide verhalen !! SUPER

Ik wens jullie nog een fijne reis terug !

• 05 Mei 2017 - 12:29

Coby:

Sjiek hoor. Nog fijne dagen en goede terugreis

• 05 Mei 2017 - 13:51

Corine Wesseld:

Wat was het mooi om alle verslagen van jullie reis te lezen. Goede reis naar huis. Wij vliegen vandaag ( vrijdag) ook weer naar ons koude kikkerlandje.

Gr. Corine